Cyclone Yasi - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sanne Tigelaar - WaarBenJij.nu Cyclone Yasi - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sanne Tigelaar - WaarBenJij.nu

Cyclone Yasi

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

08 Februari 2011 | Australië, Cairns

Tsja eerst in ieder geval de cycloon overleeft. Viel achteraf allemaal wel een beetje mee! We hadden erger verwacht zeg maar, want het was ook groot nieuws. Dinsdag overdag nam iedereen al voorbereidingen. Iedereen plakte alles af en alle supermarkten waren de schappen leeg van brood, melk, water, chips en blikvoer.

Dinsdag avond (Yasi eve) hadden we een toga party. Die ging nog gewoon door. Daarvan kwamen we dus 's nachts weer en kregen we te horen dat we om 6 uur met alle spullen klaar moesten staan en dat we opgehaald werden met busjes. Nja je hoort dat het categorie 5 is. Dan denken we dat dat het beste maar is. Je kan ook niet alleen in het hostel blijven. Dus met iedereen naar een evacuatiecentrum. Stockland winkelcentrum. Jeeeeej. Nou het was alles behalve leuk zeg. Die aboriginal mensen leven hier ook op straat en die stinken echt allemaal stuk voor stuk. Hebben een hele nare zweet geur ofzo. En mocht nou net het halve winkelcentrum gevuld zijn met aboriginals en dan de andere helft met kinderen. Dus het hele plaatje is wel compleet.
Gelukkig hadden Kevin en ik ons matje en slaapzak bij ons, hoefden we gelukkig niet op de grond te liggen. Nou de ochtend dus lekker geslapen. En de hele middag hebben we gevuld met monopolie te spelen met nog 2 kerels van het hostel. We lagen gelukkig wel met nog veel meer anderen van het hostel. Zodat het wat aangenamer werd. Dus hele middag monopolie gespeeld. En 's avonds maar weer gaan slapen. Nog wel een kakkerlak over Kevin heeft gelopen en daarna op mijn bed. Haha. Rond 11 ging het stroom eraf. Gelukkig was er nog wel een paar uur noodverlichting. Maar ga maar eens na hoe warm en het ging stinken zonder airco. WALGELIJK! Maar goed we hebben het overleefd. Je hoorde de wind wel vet erg en staal klapperen, maar we hebben het meeste er gewoon door heen geslapen.

De volgende ochtend werden we dus weer vrijgelaten. We zijn trouwens ook nog op tv geweest! Hier in Australië! Verschillende mensen hebben ons gezien op de Australische zenders. Zo dus ook Poppo en Dia. Haha was wel grappig dus.
Het hostel konden we niet bereiken, want de telefoons werkten niet, zelfs onze mobiels niet. Dus zijn we in de harde regen en wind naar het hostel gelopen zown 3 km. Het heeft die dag nog aan 1 stuk door keihard geregend en flinke onweer met gewoon paarse lucht. En afgelopen dagen is een beetje afwisselend. Maar tegenslagen qua weer hebben we al genoeg gehad, dus we maken ons geen eens meer zorgen over de regen.
Cairns zag er op zich nog redelijk uit. Het zwembad bij de zee is beetje vies en ligt van alles in. En er lagen overal takken en stukken bomen over de weg. Ook af en toe een lantaarn eruit gerukt of borden van winkels. Maar hier wat verder naar beneden die plaatsjes zijn meer geraakt, want daar zijn ook huizen en gebouwen kapot. Dus we hebben hier geluk gehad. Wel hadden we wat overstromingen toen het de hele dag geregend had, het zwembad was dus ook mooi overstroomt!

Zoals de meesten al weten hebben we dus een baantje als promo/sales bij de Ultimate Party. Is een partybus die 2 x in de week rondtourt en ondertussen een kroegentocht doet. Nou nu hebben Kevin en ik natuurlijk net het goede seizoen uitgezocht. NOT. Het is heel rustig. Dus veel verkopen we niet en al helemaal niet net na een orkaan. Maar gelukkig hebben we dus nog een baantje in het hostel, waardoor we gratis accommodatie hebben. Daardoor hebben we niet echt kosten en spaar je dus altijd iets uit. Kevin heeft 2 nachten de nachtwacht en ik moet 5 ochtenden housekeeping doen samen met nog 2 andere leuke collega's.

Achteraf is het ons allemaal best wel tegen gevallen. Qua geld en tijd enzo. Alles is hier heel duur zelfs in vergelijking met Nederland nog. En de koers is nog is heel hoog. Ook hadden we gedacht dat je makkelijker werk zou kunnen vinden. Want dat hoor je allemaal wel mooi. Even daar werken en daar werken. Ook niet dus. Fruitplukken wilden we dus doen, maar met al die overstromingen en orkanen is er niet veel werk in. Zo zijn Ilse en Jolien laatst naar een plaatsje gegaan hier 90 km vandaan om daar te gaan werken, kwamen ze daar aan was er ineens geen plek meer, terwijl ze die dag zelf nog gebeld zijn. Dus op zich mogen we van geluk spreken dat we dit hebben. Gratis uit en 2 x per week gratis en lekker eten haha. Ook is het wel leuk om te doen en mensen te ontmoeten enzo.

Ook zijn we nog op pad geweest met Ilse, Jolien en Iris. Jolien en Ilse hadden een auto, dus hele auto vol met Nederlanders. Het valt trouwens best nog wel mee hoeveel Nederlanders je hier tegenkomt. Je komt vet veel Duitsers tegen, niet normaal en Aziaten. Stikt het hier allemaal van. Maar goed. We wilden dus naar Palm Cova, moest een hele mooie strand zijn. Nou stelde dus niets voor. Daar even gezwommen in het afgezette gedeelte, anders werden we gebeten door de box jellyfishes. Toen zijn we door gereden naar het binnenland. Naar Lake Placid. Nou dat was helemaal overstroomt. Picknickbankjes stonden zelfs onder water. Verder gereden naar Barron Gorge. En hier troffen we een 250 meter hoge waterval aan. Echt super vet! Daarna gereden naar Chrystal Cascades. Hier is het water ook heel erg wild en overstroomt. Maar was wel heel mooi om te zien.

En voor de rest hebben we nu een plan gemaakt, wat waarschijnlijk wel gewijzigd word, want plannen maken kunnen we hier niet haha. Maar we hebben het plan om 19 februari naar Mission beach te gaan en die dag nog door naar Townsville. Daar gaan we 1 nacht overnachten en dan door naar Airlie Beach. En daar begint onze zeiltrip van 3 dagen !:D Jeej. Hier hebben we ook onwijs zin in!

Tot die tijd gaan we dus nog proberen wat tickets te verkopen en woensdag hebben we staff party. Gaan we dus wat leuks doen met zn allen. Hebben we ook zin in! En tsja dat is het plan en het verhaal van nu weer!

• 07 Februari 2011 - 16:17

Richard Roerink:

Hee wat heb je dat leuk geschreven. Dat je toen weer vrij werd gelaten haha! De foto's doen me beetje denken aan de schooluitjes van de lagere school waar je met zijn allen in een zaal ligt.. Gelukkig was het redelijk kort allemaal achteraf en had je leuke mensen om je heen! Succes nog komende weken in Cairns en kijk uit naar je nieuwe avonturen! Liefsxxx

• 07 Februari 2011 - 16:23

Kirsten:

Jaja, het is wat al dat slechte weer :( maar gelukkig nog veel leuke dingen in het vooruitzicht dus dat gaat helemaal goed komen denk ik! :D heel veel plezier! <3

• 08 Februari 2011 - 08:05

Mams:

Nou, in ieder geval kunnen jullie strax niet zeggen dat je niets beleefd hebt, zeg!:D
    Heb wel over jullie ingezeten. de dingen die verteld werden op TV en internet waren best onheilspellend en toen we je ook nog eens niet konden bereiken, werd ik wel even bang dat er iets was! Gelukkig was dat achteraf voor niets!
    Nou, nu weer op naar nieuwe belevenissen. Jammer dat het niet zo gaat als jullie dachten en hoopten, maar lol hebben jullie gelukkig nog steeds en er zullen nog veel dingen volgen, want jullie hebben nog dik 2 maand! Donderdag spreek ik je gelukkig weer, gezellieeeeeeeee!!!!
    DIKKE KUZZZZZZZZ voor jullie alle2

• 08 Februari 2011 - 14:26

Alex:

Hee Sanne en Kevin,

Wat een avonturen allemaal. Dan weer overstromingen dan weer orkanen. Australie wordt niet gespaard. Maar het is zo'n groot land. Ik geniet wel steeds van al jullie avonturen. De fotos heb ik ook alvelemalen bekeken en blijft ook heel leuk.

Maar wel erg dat het werken niet echt wilt lukken, maar gelukig hadden jullie nog die promoklus waar jullie je geld mee kunnen verdienen.

Veelplezier alvast in Cairns en maak er nog wat van he.

Ben benieuwd naar jullie avonturen daar in de Bush!!!

Alex

• 08 Februari 2011 - 18:15

Nicole:

Hee meissie
    Pfoe wat een verhalen!!
    Menorca is hier niets bij he!! :P hahaha
    Tot wanneer blijf je nog in Aussie? Ik kom nl ook die kant op in aug/september, maar ik begin in NSW, sydney.
    xxxxxx
    Nicole